Dr Frans Wesling

Afvallen, bewegen en gezond leven.

In Europa en de Verenigde Staten is men misschien doof voor het advies te vermageren te bewegen en gezond te eten en leven, maar seksuele gezondheid loopt vaak parallel aan onze algemene fysieke en mentale en emotionele conditie.
Regelmatig bewegen, op een gezond gewicht blijven, gevarieerde voeding, een regelmatig slaap patroon zal uw zelfbeeld verbeteren, uw libido verhogen, de doorbloeding in en rond de vagina verbeteren en u genoeg energie geven om seksueel actief te zijn.
 
Afvallen. Door overgewicht te verliezen zul je je waarschijnlijk aantrekkelijker voelen je zult meer zelf vertrouwen krijgen en ook meer interesse voor seks krijgen. Daar buiten verminder je je risico op hart-en-vaat ziekten, diabetes, kanker, die allen een negatieve invloed op seksualteit hebben.
 
Beweging. Voldoende bewegen, naar de fitness gaan, zal de bloedsomloop verbeteren. Opgewonden geraken is afhankelijk van een goede doorbloeding van het weefsel rond de vagina en clitoris. Voldoende beweging vergemakkelijkt het afvallen, verbetert de slaap en het goede humeur , de spierkracht neemt toe, ook ter hoogte van de buik, het bekken en de bovenbenen dat is ook van belang bij seksualiteit.
 
Gezond eten. Net als beweging, is gezond en met mate eten van een gevarieerde voeding rijk aan fruit en vezels, omega-3 vetzuren, een laag vetgehalte, goed voor het gewicht en je vermijdt een opgezet gevoel en obstipatie, die je zin in seks ook negatief beinvloeden.
 
Stop met roken. Roken is een belangrijke oorzaak van vasculair lijden. De bloedvaten die zo belangrijk zijn voor de doorbloeding van vagina en clitoris. Vrouwen die roken komen gemiddeld ook tot twee jaar eerder in de menopauze ten opzichte van vrouwen die niet roken. Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken en er is medicatie die u daarmee kan helpen. Bespreek dit met uw arts.
 
Matig uw alcohol verbruik. Te veel alcohol vermindert de seksuele respons zowel bij mannen als vrouwen. Het verergert ook de warmte opwellingen en het nachtelijk zweten en het verstoort de slaap.
 
Slaap voldoende en regelmatig. Ideaal zou men regelmatig 7 tot 8 uur per nacht moeten kunnen slapen om goed uitgerust te zijn.
 
Regelmatige vaginale stimulatie. Seksuele activiteit op een regelmatige basis, met of zonder partner, zorgt er voor dat de vagina voldoende doorbloedt blijft, dat de “rek” er niet uit gaat en de vochtigheid behouden blijft waardoor vrijen comfortabel blijft en voldoening geeft. De regel is dat hoe meer je vrijt hoe kleiner het risico op droogte en een gevoel van spanning of pijn. Bij het gebrek aan een partner kan je een dilatator of dildo gebruiken dat voorkomt dat de vagina nauwer en korter kan worden.
 

Keer terug naar overzicht